Terug naar school en naar de politiek

collegezaal.jpg
Door Gerdien Maaijen op 4 september 2024 om 19:01

Terug naar school en naar de politiek

De zomervakantie is weer voorbij. De fractie heeft in de zomer genoten van rust, om zich in dit nieuwe politieke seizoen weer vol energie voor onze gemeente in te zetten.
Net als scholen, houdt ook de gemeenteraad zomervakantie (zomerreces). Naast rust, heeft dat ook vooral te maken met de vakantie van inwoners, ondernemers en verenigingen. In de zomer zijn veel mensen (langere) tijd weg. Mensen hebben daardoor minder gelegenheid om hun geluid over voorgenomen besluiten te laten horen. Om iedereen gelijke kansen te geven, worden besluiten uitgesteld tot na de zomer. Omdat ook ambtenaren vaak in de zomer genieten van vakantie, is de raadsagenda direct na de zomervakantie meestal ook wat minder gevuld.

Gelukkig blijven er naast vergaderen genoeg andere dingen te doen. Zo heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld over de duur van zorgindicaties in onze gemeente. Binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is het mogelijk om indicaties af te geven met langere duur of voor onbepaalde tijd. Gemeenten als Veenendaal en Stichtse Vecht , Maastricht en Rotterdam en recent ook Apeldoorn werken hier inmiddels op verschillende manieren mee. Langere indicaties ontlasten inwoners met een chronische aandoening of als de situatie niet (snel) wijzigt. Dat vinden wij belangrijk, want elke keer een nieuwe indicatie aanvragen is dan extra vervelend. Daarnaast hebben mensen met een indicatie hebben al genoeg aan hun hoofd. Ook verminderen langere indicaties administratieve lasten voor gemeenten. We zijn benieuwd naar de antwoorden van het college.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 3 september zijn een aantal besluiten genomen. Na elke raadsvergadering worden daarin de besluiten samengevat en vertelt een aantal raadleden over de vergadering. Alle nieuwsbrieven van de raad zijn te vinden op de website van de gemeenteraad. De nieuwsbrief vrijdag of maandag na elke raadsvergadering via email ontvangen? Stuur dan een mail aan griffie@overbetuwe.nl. De hele raadsvergadering is hier terug te kijken.