Koers houden richting 25 jaar Overbetuwe

Gerdien Maaijen.JPG CU-Logo-Overbetuwe-Impact-in-Cirkel-RGB.png
Door Gerdien Maaijen, Nieuws uit de afdeling op 3 juli 2024 om 10:00

Koers houden richting 25 jaar Overbetuwe

Ieder jaar begin juli wordt er in een extra raadsvergadering gesproken en besloten over de plannen en financiën het volgende jaar (de kadernota). Iedere politieke partij deelt inzichten over de kadernota (algemene beschouwingen), stelt soms veranderingen (amendementen) en/of doe voorstellen voor verbeteringen (moties). Daarna maakt het college van burgemeester en wethouders op basis daarvan een begroting, waar begin november over wordt vergaderd.

Vanaf 2025 en verder zijn (stevige) besparingsmaatregelen waarschijnlijk niet te voorkomen. Om moeilijke besluiten voor 2026 – 2028 zo goed mogelijk voor te bereiden, hebben wij bij behandeling van kadernota 2025 drie dingen voorgesteld:

1. Sneller beleid voor minimale omvang van de algemene reserve en de reserve om tegenvallers op te vangen;
  2. Overzicht van alle inkomsten vanuit het rijk voor taken die de gemeente voor het rijk uitvoert, met de daadwerkelijke kosten;
  3. Inhoudelijke bespreking van de voorgestelde zeven afwegingscriteria, naar aanleiding van onze eerdere voorstel om beter financiële keuzes te kunnen maken.

Het college is positief over onze voorstellen en de gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met uitvoering door het college. Ook gaat het college na vragen van onze fractie nadenken over invulling van het 25-jarig bestaan van Gemeente Overbetuwe in 2026. Ideeën van inwoners, ondernemers en verenigingen zijn zeker welkom!

Hieronder leest u een samenvatting van onze algemene beschouwing van kadernota 2025.

Het derde jaar van deze gemeenteraadsperiode wordt mogelijk geen kalme zee. Er lijkt zwaar weer op komst. Helaas zijn er maatregelen nodig om het gemeentelijke schip overeind te houden.

Realistisch plannen

We lijken niet realistisch te plannen. Al drie jaar op rij blijft er ongepland veel geld over. Dat komt door moeilijk te voorspellen besluiten van het Rijk. Maar ook omdat het langer duurt om plannen uit te voeren. We hebben gevraagd hoe het college van burgemeester en wethouders beter gaat plannen.

Keuzes

Als we het gemeentelijke schip op koers willen houden, zijn keuzes noodzakelijk. Die worden voorgesteld op basis van zeven afwegingscriteria. We hebben het college gevraagd om die criteria later dit jaar verder te bespreken.

Misschien is omkering van eerder genomen besluiten nodig. Helaas! Want teleurstelling over aanpassen van gemaakte keuzes is mogelijk pijnlijker dan eerder moeilijke afwegingen maken. Om beter (moeilijke) besluiten te nemen, hebben we het college gevraagd om sneller beleid te maken voor minimale omvang van de algemene reserve en de reserve om tegenvallers op te vangen.

Alle besparingsvoorstellen doen pijn. Vooral waar het kwetsbare mensen raakt. De gemeente krijgt geld van de regering voor taken die de gemeente namens het Rijk uitvoert. Om goed te kunnen kiezen, hebben we voorgesteld om in 2024 een overzicht te maken van alle die inkomsten en kosten.

Laten we samen zorgen voor een zo kalm mogelijke reis tijdens zwaar weer. Gericht op een behouden vaart van Overbetuwe. Zeker richting ons 25-jarig bestaan in 2026. Met ruimte voor iedereen.

Een gedeelte van deze blog is ook gebruikt in de maandelijkse raadsnieuwsbrief

Lees hier de volledige raadsnieuwsbrief

Onze volledige algemene beschouwingen leest u hier

Kijk hier de gehele vergadering terug