ChristenUnie Overbetuwe en de toekomstige raadscoalitie

CU-Logo-Overbetuwe-Impact-in-Cirkel-RGB.png Gerdien Maaijen.JPG
Door Nieuws uit de afdeling, Gerdien Maaijen op 12 juni 2024 om 19:00

ChristenUnie Overbetuwe en de toekomstige raadscoalitie

Het is u/jou wellicht niet ontgaan: na het recent uiteenvallen van de fractie Gemeentebelangen Overbetuwe traden twee wethouders af. En heeft de coalitie in Gemeente Overbetuwe heeft geen meerderheid in de Gemeenteraad meer.

Maandag 10 juni heeft de Gemeenteraad in een extra raadsvergadering de situatie besproken in een duidingsdebat. En daarin ook vooruit gekeken naar het proces om een nieuwe coalitie te vormen.

Onze duiding is dat het in de eerste plaats voor de oorspronkelijke GBO-fractie vervelend is dat interne aangelegenheden hebben geleid tot verdeling binnen de partij. Vervelend dat die verdeling vervolgens ook geleid heeft tot een opsplitsing in twee fracties. En tot het openbreken van de coalitie, met ook het opstappen van twee wethouders. Waardoor we nu dit duidingsdebat voeren.

Het ligt wat ons betreft voor de hand dat CDA - als nu grootste partij - het initiatief voor en voortouw neemt in het vormen van een nieuwe coalitie. Wij vinden het daarbij belangrijk dat het CDA daarin gelijkwaardig optrekt met GroenLinks, die wij tot nu toe zien als een positieve coalitiepartij.

Wanneer gewenst, deelt onze fractie graag verder onze beelden en wensen met CDA en GL, tijdens dit proces om tot een nieuwe coalitie te komen. Zodat we als raad zo snel mogelijk samen en op inhoud verder kunnen voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen en ook de ambtelijke organisatie. Zeker gezien de uitdagingen waar we voor staan. Daarbij is een voltallig en stabiel bestuur erg wenselijk. En wat ons betreft is dat met inzet op stevig sociaal, financieel gezond en ecologisch duurzaam beleid.

Naar aanleiding van eerste, verkennende, gesprekken en het duidingsdebat hebben CDA Overbetuwe en GroenLinks Overbetuwe naast VVD Overbetuwe en D66 Overbetuwe, ook ChristenUnie Overbetuwe uitgenodigd om deel te nemen aan formerende gesprekken. Dat is ook vermeld in De Gelderlander.

Na deze uitnodiging heeft onze fractie nog een keer de opties doorgesproken. Onze conclusie is dat ChristenUnie Overbetuwe onze gemeente op dit moment het meest stabiel en duurzaam dienstbaar kan zijn vanuit een constructief onafhankelijke positie. Dat betekent dat we ons niet op voorhand aan een coalitieakkoord willen binden. Wel met de intentie om inhoudelijk en zo constructief mogelijk bij te blijven dragen aan het bestuur van Overbetuwe.

We hechten aan een transparante houding. Daarom hebben wij het CDA en GroenLinks Overbetuwe als initiatiefnemers van het formatieproces - via CDA Overbetuwe als grootste partij - zo snel mogelijk over onze conclusie geïnformeerd. Naar aanleiding daarvan is afgestemd dat onze fractie niet zal deelnemen aan het formatieproces.

We danken het CDA en GroenLinks voor de uitnodiging en het vertrouwen dat daaruit spreekt. En we wensen de formerende partijen een vruchtbare samenwerking.