Meer wind in de rug voor fietsers, voetgangers en brommobielen met invalidekaart op het Lexkesveer

lexkesveer
Door Gerdien Maaijen op 29 mei 2024 om 08:00

Het Lexkesveer is in Overbetuwe een bekend begrip. Naast toeristen, maken vooral veel Overbetuwnaren regelmatig gebruik van het veer. Waaronder ook veel scholieren op de fiets.

In 2023 stelde ChristenUnie en D66 schriftelijke vragen over veerdiensten in Overbetuwe. Meer informatie daarover is hier te vinden. Als vervolg, hebben we in mei 2024 met steun van D66 en GroenLinks het college opdracht gegeven om bij Gemeente Wageningen in te zetten op het financieel aantrekkelijker maken van gebruik van het veer door voetgangers, fietsers en brommobielen met invalidekaart in tarieven. En specifiek mogelijkheden te onderzoeken voor een voordelige 40-rittenkaart voor fietsers t/m 17 jaar of een voordelige scholierenkaart.

Raadslid en fractievoorzitter Gerdien Maaijen geeft aan “Het Lexkesveer draagt bij aan goede ontsluiting van (de westkant van) Overbetuwe naar Wageningen, helemaal voor langzamere verkeersdeelnemers. Het is daarom belangrijk om het Lexkesveer in stand en vooral ook betaalbaar te houden. Zeker voor scholieren op de fiets.”

Onze motie is zo geformuleerd dat het college alle ruimte heeft voor creativiteit bij de invulling. Een creativiteit die we zeker ook verwachten. Net als een actieve houding van het college, zowel in de uitvoering van de motie als in het actief informeren van de gemeenteraad over de voortgang en mogelijkheden.

De Gemeente Overbetuwe betaalt een vast bedrag aan Gemeente Wageningen en de overeenkomst wordt regelmatig geëvalueerd. De motie is unaniem aangenomen en het college kan er vanaf de eerstvolgende evaluatie mee aan de slag. Over financiële steun voor veerdiensten is ook al geruime tijd veel te doen binnen Provincie Gelderland, dus we blijven dit het onderwerp veerdiensten nauwgezet volgen (zie bijvoorbeeld dit bericht in De Gelderlander).