Vervolgvragen rondom energietoeslag in het vragenuur

Windmolens.jpg
Door Gerdien Maaijen op 23 november 2023 om 19:00

Vervolgvragen rondom energietoeslag in het vragenuur

Op 7 november heeft het college deze schriftelijke vragen van ChristenUnie Overbetuwe over de energietoeslag 2023 beantwoord. In navolging daarop heeft Gerdien Maaijen aanvullende vragen gesteld in het vragenuur.

Uit de beantwoording van 7 november bleek dat betaling van energietoeslag 2023 voor huishoudens die bekend zijn voor de kerst wordt verwacht. Aanvragen door nieuwe huishoudens is mogelijk vanaf net voor de kerst t/m eind juni 2024. De fracties ChristenUnie, PvdA en BOB hebben de volgende aanvullende vragen voor het college:

1. Hoe en wanneer is de gemeenteraad tussen eind juni en 3 oktober 2023 geïnformeerd over de voortgang van de energietoeslag 2023?
  2. Waardoor wordt uitbetaling van de energietoeslag 2023 aan huishoudens waarvan benodigde informatie reeds bekend is en die in april al een voorschot van 500 euro hebben gehad, pas verwacht vanaf de week van 11 december 2023
  3. Wat is de termijn tussen een nieuwe aanvraag en een daadwerkelijke uitbetaling bij een positief besluit daarop ?
  4. Wat zijn de (on)mogelijkheden om uitbetaling van de energietoeslag 2023 te vervroegen voor:
    • huishoudens waarvan benodigde informatie reeds bekend is?
    • nieuwe aanvragen?
  5. Hoe worden huishoudens tot 130% van het wettelijk sociaal minimum geïnformeerd over de mogelijkheid om de energietoeslag 2023 aan te vragen?
  6. Welke doelstelling / ambitie heeft het college bij het bereiken van de doelgroep tussen 120 en 130% van het wettelijk sociaal minimum?

In onderstaand fragment is de gehele behandeling van de vragen terug te kijken.