De energietransitie? Hadden we maar…

Jonagold 1 dakoverzicht kopie.jpg
Harry Bruggema.JPG
Door Harry Bruggema op 29 maart 2022 om 09:00

De energietransitie? Hadden we maar…

We kijken met schrik naar de prijs bij de benzinepomp en naar de rekening van het energiebedrijf. In enkele maanden zijn de prijzen enorm gestegen en de inval in Oekraïne laat zien dat we sterk aan olie en gas zijn gebonden.

We praten er al jaren over dat dit anders moet, maar wanneer komen we tot actie? We denken dan vaak aan waterstof of elektrisch rijden. Voor beiden is stroom nodig en die moet worden opgewekt. Met windmolens of zonnepanelen, maar waar willen/kunnen we die kwijt? En belangrijker nog: willen we en durven we ook echt onze energiebehoefte aan te passen?

Waar moeten we beginnen? Wanneer we niet willen inleveren op ons comfortabele leven, en wie wil dat wel, dan denken we aan een (hybride) warmtepomp, het plaatsen van zonnepanelen of het isoleren van ons huis. Daarmee kunnen we veel energie besparen en de hoeveelheid CO2 die we produceren, beperken. Een verstandige keus wanneer je kunt investeren of een energiebesparingslening durft aan te gaan.

Maar wie niet kan investeren krijgt logischerwijs ook geen subsidie. Die blijft met een hoog verbruik en hoge lasten zitten. Wie geen eigen huis heeft is afhankelijk van de verhuurder. Wie in een oude slecht geïsoleerde woning woont, dat zijn vaak mensen met een smalle beurs, zit juist met een hoge rekening.

Daarom wil de ChristenUnie snel aan de slag met energiebesparende maatregelen in huurwoningen. De hoge prijzen die momenteel voor gas en stroom moeten worden betaald worden deels gecompenseerd door de overheid. We willen er ook op letten dat deze toegezegde ondersteuning van de minima vlot door de gemeente wordt uitgekeerd. Zie ook onze schriftelijke vragen hierover.

Met elkaar moeten we zoeken naar wegen om nieuwe energiebronnen toch mogelijk te maken. Het besluit om het windmolenpark tijdelijk uit te stellen, is begrijpelijk. Want, ook tot mijn verbazing, ontbreken goede landelijke gezondheidscriteria. Zodra die bekend worden moet er een nieuwe, zorgvuldige, afweging komen.

En verder? Wat kunnen we doen om onze CO2-productie te verlagen? Wel eens gekeken naar je groene voetafdruk? Nee? Kijk eens op https://voetafdruktest.wwf.nl. Welke andere keuzes kun je maken wanneer het gaat om bijvoorbeeld (verre) reizen, auto of openbaar vervoer, eten van het seizoen of eten uit verre landen? En is een dagje geen vlees nu echt onoverkomelijk?

Laten we elkaar inspireren. Samen recht doen aan de schepping. Misschien geeft de (hopelijk tijdelijke) hoge energieprijs ons een zetje in de goede richting. Waren we maar eerder begonnen, denk je nu. Want dat het anders moet, kunnen we niet meer ontkennen. Toch?!