Beleid waarbij de natuur als winnaar uit de bus komt

Focus op de natuur.jpg
Door Nico Haanappel op 1 maart 2022 om 09:00

Beleid waarbij de natuur als winnaar uit de bus komt

In een korte serie gaan ChristenUnie-leden in op wat hen opvalt in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie in Overbetuwe. Waar hopen ze dat stappen worden gemaakt, wat maken ze graag zelf concreter, of wat vinden ze gewoon een mooi onderdeel? In deze editie #8 op de lijst: Nico Haanappel.

Naast lid van de Christenunie ben ik lid van het kernteam van de Weidevogelwerkgroep Overbetuwe, een organisatie van zo’n dertig vrijwilligers die zich inzet voor de weidevogels in de gemeente door middel van nestbescherming. Samen met de boeren in onze omgeving proberen we daarin het landschap en de agrarische activiteiten af te stemmen op de bescherming van de kievit, grutto en tureluur.

De gemeente kan daaraan bijdragen door een actiever beleid voor de bescherming van het karakteristieke open landschap en met beleid tegen verstoring door recreatieve activiteiten. Naast de acties in het buitengebied kan er ook meer binnen de bebouwde kom gedaan worden zoals de aanleg van kruiden- en bloemrijke stroken. Dit komt de algemene leefbaarheid ook ten goede.

Ik heb daar voor twee sprekende voorbeelden. In het hart van onze gemeente Overbetuwe ligt een uniek weidevogelgebied: de Meilanden (zie foto). Tussen Valburg en Heteren, aan beide kanten van de A50 biedt het open karakter en speciaal beheerde weilanden ruimte aan zo’n veertig broedpaartjes van de grutto. Naast de vele kievitten en tureluurs en wulpen, is het voorkomen van zoveel grutto’s binnen onze provincie uniek.

Ook in het Park Lingezegen (Waterrijk Oost en West) ontwikkelt zich een uniek natuurgebied. Niet alleen in de trektijd waarin vele vogels er tijdelijk uitrusten en eten om aan te sterken, broeden er vele zeldzame vogels die je tot voor kort nauwelijks buiten de grote natuurgebieden als Oostvaardersplassen en Naardermeer zag. Roerdomp, Baardmannetje, Blauwborst en Kiekendief hebben er hun plek gevonden. Ook dit gebied vraagt om bescherming, waarbij wel mogelijkheden tot recreatie in de nabijheid worden geboden. Er wordt veel omheen hardgelopen, gefietst en geskate.

Ik waardeer daarom het onderscheid tussen groen met een recreatieve functie en de daadwerkelijke natuurgebieden die extra bescherming nodig hebben. Samen met de agrarische sector, op een kleinschalige manier. Voor de ChristenUnie een unieke kans om zich te onderscheiden waarbij zowel de boer als de natuur als winnaar uit de bus komt.