Goed bestuur in de toekomst drijft op aandacht en vertrouwen

IMG_20220228_080056.jpg
Door Sjoerd Booij op 28 februari 2022 om 09:00

Goed bestuur in de toekomst drijft op aandacht en vertrouwen

In een korte serie gaan ChristenUnie-leden in op wat hen opvalt in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie in Overbetuwe. Waar hopen ze dat stappen worden gemaakt, wat maken ze graag zelf concreter, of wat vinden ze gewoon een mooi onderdeel? In deze editie: nummer 14 op de lijst, Sjoerd Booij.

Het is nu 5,5 jaar geleden dat mijn vrouw en ik vanuit Bennekom naar Heteren verhuisden. In die 5,5 jaar hebben we gemerkt dat er veel warme mensen wonen in onze prachtige gemeente. Toch zie ik ook dat er veel mensen zijn die binnen de gemeente over wij en zij spreken. Alsof de dorpskernen elkaars concurrent zijn en alsof de mening van de één niet naast de ander kan of mag bestaan. Dat denken is te verklaren, maar niet onomkeerbaar. Daarom leeft voor mij het centrale thema van onze campagne enorm: Samen recht doen!

Dit is terug te zien op twee belangrijke manieren. Enerzijds gaat ChristenUnie Overbetuwe voor een gemeente waarin IEDEREEN meetelt. Daarbij is het voor mij belangrijk dat er veel aandacht is voor het gezin, omdat de gebrokenheid in gezinnen een gevolg is van de individualisering en gebrokenheid in de maatschappij.

Daarnaast wil de ChristenUnie graag de jongeren meer een stem geven. Jongeren, die niet gewoon onze volgende generatie zijn, maar onze toekomst. Jongeren die opgroeien in een totaal andere maatschappij dan de mensen op het pluche toen zij jong waren. De jongeren de ruimte geven om zich te mengen in wat de gemeente voor hen kan doen is dan ook essentieel voor een vruchtbare en toekomstbestendige gemeente Overbetuwe.

Het tweede punt dat daaraan bijdraagt is een betrouwbare overheid. Dit is een overheid die zegt wat zij doet en doet wat zij zegt. Het sentiment heerst, dat dit op landelijk niveau al lang niet meer wordt gedaan door de meeste partijen. Gelukkig hebben we dat op lokaal niveau zelf in de hand. Ik wil daarom strijden met mijn lijstgenoten voor een gemeente Overbetuwe die staat voor betrouwbaarheid, heldere communicatie en die altijd transparant is.

Een mooi voorbeeld van hoe aandacht voor elkaar en transparant & betrouwbaar partnerschap onze gemeente kan veranderen is te vinden in het mooie dorp waar ik woon. Het hart van Heteren is volop in aanbouw, omdat de gemeente en betrokken bedrijven in gesprek zijn gegaan en zich echt hebben geëngageerd met de bewoners van Heteren. Laat dit het nieuwe bestuur zijn waarin we als burgers, bedrijven en gemeente samen strijden voor een mooiere, toekomstbestendige en altijd vruchtbare Overbetuwe.