Visie voor dorpen: van stenen tot spelen

IMG_3134.JPG
Door Gerdien Maaijen op 16 februari 2022 om 17:30

Visie voor dorpen: van stenen tot spelen

De raadsvergadering van 15 februari was goed gevuld, zeker aangezien het de laatste avond was in de huidige samenstelling. In deze blog kijken we kort terug op afgelopen avond via een greep uit alle agendapunten.

#12 Ontwikkelvisie Hart van Oosterhout

Voor Oosterhout kwam een ontwikkelvisie op tafel waar we als raad ons konden buigen over de invulling van een aantal gebouwen. Een kerkgebouw zien wij graag in gebruik voor bijeenkomsten van gelovigen. Als dat helaas niet langer mogelijk is, dan vinden wij behoud van een kerkgebouw belangrijk. Als dit kan door bijeenkomsten en activiteiten voor en van een dorpsgemeenschap, dan is dat een mooie alternatieve invulling. De ChristenUnie staat dan ook positief tegenover de visie om het dorpshuis te verhuizen naar de kerk in combinatie met een nieuwe sportzaal. Wel vraagt dit

• voortdurende & actieve aandacht voor participatie en afstemming met alle belanghebbenden;
  • beschikbaarheid van externe financiële middelen en een gezonde exploitatie.

De ChristenUnie initieerde daarom mede een oproep voor continue participatie en een wijziging van het besluit om de financiën goed te regelen.

#13 Ontwikkelvisie Driel Zuidoost

Ook in Driel is behoefte aan woningen. Deze visie voorziet daarin. Daarnaast geeft het een mooie kans om hier ook de basisschool een plek te geven, naast de sportvelden. In principe is de ChristenUnie blij met deze visie.

Het is echter een visie. Gelukkig maar, want volgens de ChristenUnie zijn er wat betreft de uitwerking van deze visie wel een aantal aandachtspunten. De belangrijkste is verkeersveiligheid; met name voor fietsers, waaronder veel scholieren. Ook ruimte voor groen en voldoende betaalbare woningen, zowel huur als koop zijn belangrijk. Voldoende koopwoningen geeft ruimte aan starters en helpt doorstroming vanuit huur naar koop. Daarnaast is bij de realisatie van Driel Zuidoost er bewuste aandacht nodig voor geur en licht in verband met de aanwezigheid van bedrijven.

#14 Woonagenda

Woonurgentie is er, zoals we al in het voorbeeld van Driel zagen. Er is behoefte aan voldoende woningen, die aansluiten bij verschillende wensen en omstandigheden.

De huidige markt vraagt variatie in type woningen en voldoende aanbod van zowel huur en koop, betaalbaar en duurder. Door de klimaatuitdaging is de druk – en gelukkig ook de wens – om duurzaam te wonen groot. Dat vraagt om slimme inrichting van de woningvoorziening, zowel nieuw als bestaand en gericht op de korte én lange termijn.

Tegelijk zien we overal om ons heen uitdagingen: er is grote vraag naar technische mensen die plannen kunnen maken of uitvoeren. En ook naar bouwmaterialen, zowel door Corona als door het opraken van ingrediënten. Hierdoor lopen de kosten steeds verder op, waardoor ook betaalbare bouw steeds duurder wordt.

Dit alles vraagt enerzijds ambitie en anderzijds ook realisme. De woonagenda is een visie. De ChristenUnie kan zich vinden in deze visie. Kan het concreter en ambitieuzer? Zeker! Geeft dat meer zekerheid voor de uitvoering? Dat ook, omdat het meer richting en duidelijkere prioriteiten kan geven. Op verschillende punten gaat de nieuwe raad daarom zoeken naar concretisering van de woonvisie.

#17 Speelbeleid stemverklaring

Bij het vaststellen van het speelbeleid, heeft de ChristenUnie een stemverklaring afgelegd. Een stemverklaring legt uit waarom de fractie voor of tegen een voorstel stemt. Dit is de stemverklaring bij het speelbeleid: “Onze fractie stemt voor het speelbeleid. Deze stemverklaring is om te benadrukken dat de ChristenUnie jongeren ziet als unieke, volwaardige en gelijkwaardige mede-inwoners. We willen jongeren betrekken en benaderen vanuit vertrouwen. Dit, in tegenstelling tot een benadering van jongeren als potentiële overlastgevers en initiatieven voor jongeren ter voorkoming van overlast.”